Madeira dag6

3 mei 2016 - Madeira, Portugal

Dinsdag 3 mei 2016 (dag 6)  Porto Moniz en Pico Ruivo do Paûl.

Na het ontbijt weer met de auto op weg. Eerst naar het uiterste westen naar Porto Moniz, waar we al om half 11 zijn. Het is nog rustig en we lopen door de Picinas Naturas.. Dit zijn natuurlijke waterreservoirs waarin men kan zwemmen.

P1050866

Na een uur hebben we het wel gezien en gaan we via Ribeira da Janella richting de hoogvlakte van Paûl da Serra. Een slingerende weg waar we zeer langzaam moeten rijden vanwege de zeer dichte mist. Gelukkig lost de mist op en wordt het weer zonnig.

We rijden even door tot bij Senhor das Montanhas, een enorm marmeren Christusbeeld, bij een eeuwenoude herdersbron.

P1050892

Het Paûl da Serra (bergmoeras) ziet er vandaag zonnig uit. Vlakbij Estanqueros wandelen we langs een smalle levada door een varenweide en een heerlijk geurend dennenbos. Voorbij de picknickplaats en het einde van de levada gaat het pad al slingerend verder omhoog naar de top van de Pico Ruivo do Paûl (1640 m). Het beloofde adembenemende panorama werd door de nevel aan de noordzijde anders als gehoopt.

P1050895

Geen Sâo Vicente en bergtoppen te zien, alleen maar wolken. Wel uit de wind wat gerust en gegeten. De terugweg gaat via een gemakkelijker pad weer tot bij de picknickplaats naar beneden, en langs de levada weer terug naar de auto.

Iets verderop maken we een omweg naar de Bica da Cana, een makkelijk pad voert omhoog naar de top op 1620 meter, waar we nu wel de toppen van de bergen in de verte kunnen zien.

P1050905

Terug naar Funchal via de Encumeada en de mooie weg door het Serra de Aquadal. Om 17.00 uur terug bij het hotel.
Koffie gedronken en nog wat inheems fruit gegeten. Gedoucht en dagboek bijgewerkt. We eten ’s avonds in het hotel. Terug op de kamer nog net iets van het voetbal gezien.