Madeira dag5

2 mei 2016 - Madeira, Portugal

Maandag 2 mei 2016 (dag 5)  Tour naar Baya d’Abra en naar de Ribeiro Frio.

7.30 u  Goed geslapen. Wel nog last van spierpijn. We staan op en gaan ontbijten.

8.40 u   We worden gebeld dat de huurauto er is. Het is een Fiat Panda met airco.
We bespreken alles goed en om 10 uur vertrekken we.
Het is even wennen maar we zitten snel op de snelweg en de afstanden zijn hier niet groot. We gaan naar Baya da Abra., waar ook de weg eindigt.

P1050818

Het wandelpad PR8 voert door bizarre delen van de kust. We komen bij een uitzicht op twee steil  uit zee op reizende rotsen, een van basaltsteen, de andere van rood vulkanisch tufgesteente.

We zien in de baai kooien liggen voor de kweek van brasem.

P1050834

Na ongeveer 3 kwartier lopen  we over een richel men rotsachtige bodem met diverse mooie uitzichten en komen bij Casa do Sardinha. Nog 20 minuten via een steile klim naar de top, de Ponta do Furado. We zien de vuurtoren in de verte. We picknicken vlakbij het bezoekerscentrum, dat vandaag dicht is.
We gaan via hetzelfde pad weer terug, en zijn om 14.15 uur weer bij de auto.

14.15 u  Op de terugweg gaan we naar Miradour, daarna richting Santana en net voor Faial nemen we de weg naar Ribeiro Frio. Een schitterende steile weg door de bergen, die zeer steil omhoog gaat. We drinken eerst een bakkie en wandelen naar het uitkijkpunt Balcôes.

P1050848

Het pad voert via een rotsspleet en langs een oude levada over een breed pad naar boven. Het uitkijkpunt zweeft als een balkon boven het dal van Fajâ de Ribeira. Terug hiervan bezichtigen we de forellenkwekerij.
Op de terugweg komen we over de Passo de Poiso (1412 m) en rijden bij Monte weer Funchal binnen. We zijn om 18.00 u weer bij het hotel.

18.00 u  Naar hotel en eerst douchen. Daarna gaan we naar het grote shopcentrum, waar we de Italiaan gaan eten. Geer een pizza Romana en Lisette lasagne met kip en spinazie.
Als dessert krijgen we een stuk taart van Francisco die zijn 11de verjaardag viert.
Moe maar voldaan weer naar het hotel.