Madeira dag4

1 mei 2016 - Madeira, Portugal

Zondag 1 mei 2016 (dag 4)  De levada’s van Rabaҫal .

07.30 u  De wekker loop taf. Het is vandaag Moederdag op Madeira. Onze spieren doen nog steeds pijn. We kleden ons aan en gaan ontbijten.

09.oo u  We worden opgehaald in een bus van Travel One.
We verlaten Funchal en langs de kust bij Ribeira Brava gaan we naar het noorden door een prachtig dal. De weg gaat weer omhoog via de Encumeada-pas. Hier nog een korte stop voor toiletbezoek. De wind is fris en in nevels gehuld. Dan richting het westen over de hoogvlakte van Paúl da Serra (bergmoeras). Dit landschap doet aan de Schotse hooglanden denken.  Uitgestrekte hoogvlaktes met brem, heide en plassen.

10.15 u  Bij Rabaҫal begint onze wandeling, naar beneden tot aan de hut en van daaruit langs de levada do Risco. Het is hierboven echt steenkoud. Onze gids Miquel vertelt veel over de natuur hier. We lopen door naar de Cascata do Risco ( waterval).

P1050737

P1050779Het water stort hier 100 m naar beneden. We gaan via een lange trap naar beneden over een vochtig pad naar de livada das 25 Fontes.  Het is hier werkelijk file lopen.
De levada 25 fontes komt uit in een groot waterbekken. We gaan weer een stuk terug waar we dan picknicken. In de levada zweemt ook forel. Op de terugweg komen we ook langs eucalyptusbomen.

14.45 u  We gaan via de kust naar beneden,  naar Calheta waar we stoppen om wat te drinken of voor toiletbezoek.

16.40 u  We worden bij ons hotel afgezet. Hier douchen we, drinken en lezen wat.

19.00 u  We lopen naar het oude stadscentrum, en we eten vlakbij de kathedraal. Ook bij de haven weer naar folklore dans en muziek  geluisterd en gekeken.

P1050808

21.00 u  We drinken nog wat in de Boogie Woogie bar, en gaan om 22.15 u naar onze kamer. Morgen krijgen we de huurauto.