Finland 2017: national park Hossa en n.p. Oulanka (5 en 6 augustus)

6 augustus 2017 - Juuma, Finland

N.P. Hossa en N.P. Oulanka

Zaterdag 5 augustus 2017

Om half 9 wakker van de regen ipv de wekker. Om kwart voor 10 vertrekken we en het miezert nog steeds. Omdat we Suomussalmi gisteren al hadden gezien reden we meteen door naar de 'silent people'. Zomaar in een weiland staan ong. 1000 vogelverschrikkers geplaatst door kunstenaar Reijo Kela en ze worden 2x per jaar voorzien van nieuwe kleding. Om half 12 komen we aan in Hossa. Een wildernisgebied dat vanaf dit jaar ook een Nationaal Park is. Hier zijn de oudste archeologische vondsten van Finland gedaan. De rotstekeningen hebben we niet gezien maar wel een mooie wandeling gemaakt. We lunchen bij het infocentrum en gaan weer verder. De begroeiing wordt al anders en de dennen zijn al niet meer zo hoog. Zagen we gisteren nog maar enkele rendieren vanaf nu wordt het oppassen. Regelmatig grazen er dicht langs de weg, lopen òp de weg of er wil net een hele familie oversteken. In Kuusamo aangekomen blijkt de VVV net gesloten te zijn, dus dan maar door naar de camping. Omdat het nog vroeg is kijken we of we nog wat kunnen geocachen. Uiteindelijk lukt het ons om vanaf Hossa tot de camping 15 caches te loggen. De cabin is lekker ruim en warm want om nu met 6 graden in een tentje te gaan liggen......................................

Zondag 6 augustus 2017

Geen kou gehad vannacht en na een goed ontbijt beginnen we om 10.00uur aan onze wandeling. Het is de Pieri Karhuntierros, ofwel Kleine Berenroute van 12 km. Direct vanaf de camping gaat de tocht over een hangbrug over de Kijoski. Deze rivier met enkele spectaculaire stroomversnellingen en een waterval steken we enkele malen over via een hangbrug.  We lopen door mooie bossen met pittige klimpartijen en zijn na 4 uur weer terug. We rijden meteen door naar het Oulanka infocentrum wat 20 km verder ligt. Ook hier maken we nog een mooie wandeling van 5 km en komen uit bij een waterval en stroomversnellingen in de Oulankajoki. De rivier loopt door een kloof van rode rotssteen. Terug bij ons huisje lekker gedouched (bij gebrek aan sauna). We eten soep, pasta met worst en een toetje en kijken terug op een hele mooie dag hier in NP Oulanka. Helaas geen beren gezien.........................