Finland 2017: Lapland ( 7 en 8 augustus )

8 augustus 2017 - Inari, Finland

LAPLAND

N.P. Pyhä-Luosta

Maandag 7 augustus 2017

De wekker maar vroeg gezet en al om 8.15 uur zijn we op weg. Om 9.00 uur rijden we Lapland in en niet veel later passeren we de Arctic Circle ofwel de Poolcirkel.  In Kemijärvi tanken we en doen meteen de boodschappen. Aangekomen bij het infocentrum in Pyhä drinken we eerst koffie en besluiten we om de 10 km Karhunjuolampitrail te lopen. Het park is bekend om zijn geologische verschijnselen. Een ervan is de 200 mtr diepe Isokurukloof die we doorlopen en in de waterval achter in de kloof werden de Sami (oorspronkelijke bewoners van Lapland) gedoopt. Na 375 traptreden komen we weer boven en lopen door het bos terug. Gelukkig zien we op dit laatste iets wat saaie stuk plotseling enkele Taiga gaaien. Een mooie vogel die je goed herkent aan zijn oranje vleugels en staart als hij vliegt. Deze vogel staat ook in het symbool van het park. Bij terugkomst lunchen we uitgebreid en bezoeken ook de expositie  in het centrum. Het is nu nog maar 6 km naar onze camping. We hebben de hele benedenverdieping van een huis voor ons zelf. De oude huisjes in Suvanto waar we nog even naar toe gingen, info uit ons reisboek, vielen erg tegen. Terug in ons huis meteen een kamer geboekt bij de Noordkaap. Nog wat gegeten, gedronken en gelezen.

INARI.

Dinsdag 8 augustus 2017

Mooi op tijd weer kunnen vertrekken en vandaag dus verder Lapland in. Regelmatig  moeten we voorzichtig rijden of zelfs helemaal stoppen voor de overstekende rendieren. We rijden door uitgestrekte bossen en hoogveen gebieden naar het land van de Sami. Plots vliegt er nog een visarend vlak voor ons over de weg. In het Sami dorp Vuotso ligt een hele kudde rendieren maar veel meer dan dat is er niet te zien. We rijden langs het Urho Kekkonen N.P., vernoemd naar een Finse president en gaan naar Saariselkä. We vinden er enkele leuke souvenirs en drinken er koffie. Dit gedeelte van Lapland trekt steeds meer toeristen in de zomer, maar zeker in de winter. Om 14.00 uur komen we aan in Inari en bezoeken het SIIDA museum. Het gaat over de Sami cultuur en er is een openluchtmuseum bij. Het is een leuk museum en we treffen het met het weer want het was zonnig en rond de 19 graden. We overnachten op de Urienimi camping in Inari. We hebben een kamer met een prachtig uitzicht op het immens grote Inarimeer. Weer gekookt en lekker gegeten. Morgen een lange dag naar de Noordkaap.

1. Willemien v ons Gon.:
    9 augustus 2017
    Mooi verhaal Geer en Lizet geniet er nog van Groetjes.
  2. Wendy en Joey:
    10 augustus 2017
    Wat mooi zeg die rendieren!!
    De noordkaap!! Iets speciaals! Je (schoon) zus achterna!