Finland 2017: de Noordkaap ( 9 en 10 augustus )

10 augustus 2017 - Skarsvåg, Noorwegen

NOORDKAAP NOORWEGEN

Woensdag 9 augustus 2017

Vandaag gaan we richting de Noordkaap. We doen nog enkele boodschappen in Inari en om half 10 zijn we op weg. In Karigasniemi, vlak voor de Noorse grens, tanken we nog en zo rijden we om 11.00 uur Noorwegen binnen. We passen meteen de klok aan en zetten hem een uur terug; 10.00 uur dus. Volgens het bord is het naar de Nordkapp nog 277 km. In Lakselv drinken we koffie met een broodje. Van hieruit is het alsmaar langs het water naar het noorden. Een indrukwekkende weg met zijn vele bochten, enkele tunnels en mooie vergezichten op de omringende heuvels. Plots zitten we midden in de mist en is het oppassen. We komen aan bij camping Kirkeporten in Skarsvåg rond half 4. We lopen nog naar het dorpje met kleine vissershaven en naar 'Kirkeporten', een mooie rotsformatie met een gat erin. Later op de camping eten we voor het eerst rendiervlees. De mist blijft toch in de omringende heuvels hangen dus we gaan maar niet meer naar de Noordkaap. Hopen dat het zicht morgen beter is.

Donderdag 10 augustus 2017

Het zicht lijkt gelukkig beter te zijn vandaag maar als we om half 10 beginnen aan onze wandeling naar Knivskjelodden is het plaatselijk toch nog mistig. Er waait een frisse wind maar het is prima wandelweer. We volgen de rode 'T' en stapels stenen. Er zijn geen bomen en struiken, het is een open toendravlakte met enkele rendier kuddes. Het pad is licht dalend maar het blijft  goed oppassen met alle stenen. Na een steile afdaling volgt nog een stuk over hellende rotsblokken die soms verraderlijk glad zijn. Om 11.50 uur noteren we als eerste van de dag onze namen in het logboek. We zien rechts van ons de Noordkaap liggen maar eigenlijk is Knivskjelodden nog iets noordelijker. We pikken een geocache nog even mee en beginnen om 12.10 uur aan de terugweg en na een half uur vinden we een plekje uit de wind en lunchen. Inmiddels zijn er toch nog meer mensen die deze wandeling vandaag lopen. De zon laat zich nu ook zien en zo lopen we het laatste anderhalf uur heerlijk terug en zijn om 14.50 uur weer op de parkeerplaats. We gaan meteen door naar de Noordkaap en na een grote kop koffie kijken we rond en maken enkele foto's bij het Noordkaap monument. Als we weer wegrijden blijkt de km stand 6563 te zijn wat betekent dat we precies 2800 km gereden hebben. Vandaag hebben we zelf lekker gekookt en gegeten en kijken we terug op 2 hele speciale dagen hier in het noorden van Noorwegen. Nog gelezen, koffer weer gepakt en dan morgen weer richting Finland.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    11 augustus 2017
    Dag Lisette en Gerard,
    Wat een mooi avontuur, wel een beetje 'kaal' op de Noordkaap maar verder een prachtige natuur.
    Nog een fijne reis.
  2. Mayke:
    11 augustus 2017
    Wat een ervaring
  3. Hilde:
    14 augustus 2017
    Super genieten daar dus. Af en toe de kachel aan, maar dat hebben wij gisteren ook gedaan. Jullie laatste week daar gaat in. Geniet nog van jullie reis en het samenzijn met jullie Bart.