Finland 2017: terug naar het zuiden (Helsinki)

14 augustus 2017 - Helsinki, Finland

Zondag 13 augustus 2017

We gaan vandaag verder afzakken naar het zuiden maar eerst bezoeken we Ranua Zoo. Het is de noordelijkste dierentuin van Europa en er leven bijna alle in het Arctische gebied voorkomende dieren in hun eigen natuurlijke omgeving. Een ruim 2 km lang houten voetpad voert ons langs de diverse reservaten. Beslist de moeite waard. Rond de middag begonnen we aan de lange weg naar N.P. Rokua. Het is het kleinste NP van Finland met oud dennenbos waarvan de bodem bedekt is met een dik tapijt van rendiermos. Als we bij het park aankomen komt de regen net met bakken uit de hemel vallen, maar we zijn met de auto het park ingereden waardoor we toch een goed beeld van het park kregen. We vinden een huisje met uitzicht op het Oulujärven meer. Gelukkig stopt het al vlug met regenen. We koken in de 'Summer kitchen' wat met deze temperatuur niet zo prettig is. In het huisje is wel verwarming waardoor we niet verkleumen.

Maandag 14 augustus 2017

Na de hevige regen van gisteren liet de zon zich vandaag al vroeg zien. Er was wel behoorlijk veel wind. We nemen een landelijke weg waar we diverse boerderijen zien liggen. Het lijkt wel of we gewoon door Nederland rijden want het is vlak en in de weilanden lopen koeien. Maar al gauw komen de naaldbomen weer en we lunchen in Kärsämäki. Je kunt op veel plaatsen in Finland lunchen tussen 11 en 3 uur in buffetvorm. Warm en koud, soep, dessert, water, koffie en thee voor € 9,50. Al om 15.00 uur komen we aan op de camping. Heerlijk van de zon  genoten en veel gelezen. Vandaag gewoon een chill vakantiedagje. Morgen weer naar Helsinki.