Finland 2017: terug naar Finland

12 augustus 2017 - Helsinki, Finland

Terug naar Finland

Vrijdag 11 augustus 2017

Heel vroeg wakker vandaag en na een supermooie dag gisteren werden we nu verrast door de regen. De hele weg langs het Porsangerfjord (140km) regende het hard maar omdat we vroeg op weg waren was het nog niet druk. Uiteindelijk komt ook de zon regelmatig tussen de buien tevoorschijn. Zelfs voor schapen moeten we nu oppassen, ze liggen hier gewoon op de weg. Bij Alta nemen we de 180 km lange weg die ons weer naar Finland brengt. Hij voert ons door mooie natuur en af en toe een klein dorpje. In Finland de klok weer een uur vooruit en in Hetta gelunched. Bij Muonio nog even naar Zweden geweest over de machtige Muonio rivier die hier de grens vormt. Nog wat boodschappen gedaan en we komen aan bij een hotel wat gesloten blijkt te zijn. Gelukkig vlug in de buurt wat anders gevonden. Het is vlakbij het Pallas-Yllästunturi waar we morgen naar toe gaan.

Zaterdag 12 augustus 2017

NP Pallas-Yllästunturi en Rovaniemi

Het heeft vannacht behoorlijk geregend maar gelukkig voor ons wordt het rond 8 uur weer droog. We zijn wat laat op en gaan naar het vlakbij gelegen Nationaal Park. Het is nog bewolkt maar droog als we aan de 7 km lange Palkaskeronkierros beginnen. Het gaat geleidelijk omhoog en we lopen hier boven de boomgrens. Na ongeveer 1 uur zijn we boven op de Pallastunturi (705 mtr) maar het is er zo mistig dat we de markeringspaaltjes bijna niet zien, en het Pallasmeer al helemaal niet. De afdaling gaat eerst steil over rotsgesteente naar beneden maar verder is het een gemakkelijke wandeling. Hierna gaan we op weg richting Rovaniemi. Zon, wolken en lichte buien wisselen elkaar af. We komen langs de bekende wintersportplaats Levi en lunchen. Rond half 5 komen we aan bij Santa Claus Village. Wat een commercieel gedoe. We hebben het hier al vlug bekeken en moeten op zoek naar een slaapplaats, Helaas zijn er bij de camping geen cabins. 30 km buiten Rovaniemi vinden we een mökki. Het huisje ligt mooi aan een meer en is voorzien van een sauna, waar we dus mooi gebruik van hebben gemaakt. (Was ook al weer een week geleden)