Finland 2017: terug in Helsinki

18 augustus 2017 - Helsinki, Finland

HELSINKI

Dinsdag 15 augustus 2017

Doordat de camping dicht bij de grote weg ligt zijn we al vroeg wakker door het verkeer. Rustig alles weer ingepakt, ontbeten en om 10.00uur vertrokken richting Helsinki. Er is hier al weer meer verkeer dan in Lapland maar ................geen file. Na Jyväskylä nemen we een mooie weg langs het Päijännemeer, een langgerekt meer met vele rotseilandjes. Een paar keer gestopt voor o.a. koffie, lunch en gewoon genieten van het uitzicht. Vanaf Lahti nemen we de snelweg. Met nog 2 km te gaan weet de navigatie  het even niet meer ivm de werkzaamheden en is het nog even spannend omdat het spitsuur is. Om half 5 arriveren we en Maria is al thuis. Later samen foto's gekeken met een drankje.

Woensdag 16 augustus 2017

Goed geslapen maar het is wel wennen aan de drukte en herrie van de grote stad. Maria is naar het werk en Bart werkt voor de middag thuis. Na de middag gaan we boodschappen doen voor Bart (nu er nog een auto is). Eerst 25 kg graan voor het zelf brouwen van bier en daarna koffie en thee voor de universiteit. We bezoeken de werkplek van Bart en zien het kantoor, laboratorium en enkele collega's. We pikken Maria op, eten ergens in Espoo en gaan door naar Porkkalaniemi. Een mooie route en goed uitzicht vanaf een uitkijktoren. Natuurlijk sauna uurtje met duik in zee en nog een flinke wandeling gemaakt. Als we weer op huis aan gaan zien we kraanvogels, hertje met 2 jongen en............................. elanden. Doordat het licht schemert komen ze uit de bossen tevoorschijn en we zien er wel 8. Rustig rijden dus want die wil je echt niet voor je auto. Om 22.00 uur zijn we weer thuis.

Donderdag 17 augustus 2017

Bart en Maria gaan vandaag gewoon naar het werk. Wij ruimen wat op en halen de auto, tanken hem vol en brengen hem terug. Eindstand 8575 km, wat betekent dat we 4812 km gereden hebben. We gaan nog even naar Helsinki centrum en lopen langs een meer en door een park terug. 's Avonds uit eten bij Hokaido Sushi.

Vrijdag 18 augustus 2017

Vroeg op vandaag en helaas al afscheid nemen van Maria. Zij gaat na het werk direct met de bus naar haar moeder en oma in Somerniemi, om bosbessen en cantharellen te plukken dit weekend. Bart gaat ook naar het werk en nadat wij de koffers (bijna) hebben ingepakt gaan we voor de laatste keer naar Helsinki. We vinden bij de markt aan de haven een mooie aquarel van de Cathedraal. Na een degelijke lunch lopen we weer helemaal terug. Nog een (voorlopig) laatste avond samen met Bart en dan morgen heeeeeel vroeg op en vliegen dan om 7 uur terug naar Amsterdam.

We kunnen na bijna 4 weken concluderen dat:

- Finland prachtig is met zijn ongerepte natuur en vele meren,

- Finland het land van de sauna is,

- we bijna geen last hebben gehad van de muggen,

- we goed weer hebben gehad op de juiste momenten,

- de finse taal voor ons abacadabra is,

- we genoten hebben van het samen zijn met Bart en Maria.

- we terug kunnen kijken op een super vakantie.

We vonden het leuk om deze reisverhalen te schrijven in onze reisblog.

We willen iedereen bedanken voor zijn of haar reactie.

1. Ton:
    18 augustus 2017
    Gelukskonten zijn jullie met die elanden, 8 stuks nog wel wauw. Goeie vlucht terug en tot ziens.

Grs Letty & Ton
  2. Mayke:
    18 augustus 2017
    Weer een leuk verhaal maar wij zijn blij als jullie weer gezond terug zijn. En wij kunnen samen ook nog een keer sushi eten. Wij weten nog verschillende goede restaurantjes en dan samen op een camping
  3. Willy&Elly:
    19 augustus 2017
    Jullie hebben weer een prachtige reis achter de rug om nooit te vergeten.
    Wij hebben zo toch een beetje mee kunnen genieten........
    als het goed is zijn jullie nu thuis terwijl ik dit typ
    Lieve groetjes en tot gauw
    Willy&(ons)Elly
    xxx
  4. Aliz Verdellen:
    20 augustus 2017
    Geer en lisette.
    Heel mooi reisverhaal van jullie.
    En Finland is een heel mooi land!!